Share This Post

Frontpage / Hardware

AMD Ryzen 7: Πρώτες εντυπώσεις και οι αναμενόμενες βελτιώσεις παιχνιδιών/εφαρμογών/BIOS

AMD Ryzen 5

2 Μαρτίου 2017, η πολυαναμενόμενη ημερομηνία κυκλοφορίας των AMD Ryzen ήρθε. Βγήκαν στην φόρα όλα τα reviews, γεμάτα με benchmarks, και όλα έδειχναν το ίδιο πράγμα: ίδιες επιδόσεις στα synthetic benchmarks με Intel i7-6900k για τον Ryzen 7 1800X, αλλά “ασταθείς” επιδόσεις σε αρκετά παιχνίδια και εφαρμογές. Γιατί γίνεται αυτό όμως; Πως γίνεται να είναι σχεδόν ίδιος με τον i7-6900k, αλλά να χάνει στα παιχνίδια σχεδόν πάντα;

Αρχικά να αναφέρουμε το εξής: οι AMD Ryzen, ΠΟΤΕ δεν στόχευαν στο να νικήσουν επεξεργαστές πάνω από Haswell. Ο στόχος, ήταν να φτάσουν τους Haswell, στο single core performance, κάτι που ΚΑΤΑΦΕΡΑΝ, και έφτασαν ακόμα και Broadwell-E! Σε αρκετά benchmarks, φαίνονται πιο γρήγοροι από αυτούς κιόλας. Οπότε, είναι μια καθαρή νίκη του στοιχήματος που έβαλε η AMD, και κάλυψαν απόλυτα τις προσδοκίες μας και ότι είχαν υποσχεθεί. Και πανηγυρίζουμε γι’αυτό.

Πάμε λοιπόν να εξερευνήσουμε τους λόγους πίσω από την, πρακτικά αδικαιολόγητη, ήττα των Ryzen στο gaming απέναντι στους Broadwell-E.
α) Δεν αναφέρουμε τους Kaby Lake, ήταν λογικό να νικήσουν και δεν στόχευαν στο να τους φτάσουν ποτέ. Στόχευαν στους Haswell, και αργότερα Broadwell-E.
β) Δεν θα πούμε για την κατανάλωση εδώ, καθώς δεν ξέρουμε ακόμα γιατί φαίνεται τόσο υψηλή. Στους AMD FX, η κατανάλωση μειώθηκε αρκετά μέσω BIOS Update.
γ) Δεν αναφέρουμε το overclock, στο οποίο δεν είναι αρκετά καλοί. Η AMD ποτέ δεν υποσχέθηκε 5Ghz, υποσχέθηκε τρελές επιδόσεις, σε χαμηλή τιμή.
Προτού όμως ξεκινήσουμε, να αναφέρω ότι είναι προσωπικές σκέψεις, σύμφωνα με τις υπάρχοντες πληροφορίες/ανακοινώσεις και την προηγούμενη παρόμοια εμπειρία με τους AMD FX. Ξεκινάμε!

1) Πρώτο και βασικό: BIOS

Το BIOS είναι το πιο βασικό “λειτουργικό” σύστημα του υπολογιστή. Είναι πρακτικά ένα πρόγραμμα, το οποίο ελέγχει τα όλα εξαρτήματα για την σωστή λειτουργία τους με την διαδικασία POST, και αν περάσει τον έλεγχο το σύστημα, ξεκινάει να “μπουτάρει” στα Windows/Linux/DOS/BIOS Menu, ότι έχουμε επιλέξει/εγκαταστήσει εμείς.
Κάνει ωστόσο και κάτι άλλο, από πίσω. Το BIOS, πρακτικά ελέγχει όλη την λειτουργία του υλικού, και κατ’επέκτασην τις επιδόσεις, την ταχύτητα ανταπόκρισης και άλλα πολλά. Είναι γεγονός, ότι όταν πρωτοκυκλοφόρησαν οι FX, ήταν περίπου 15% πιο αργοί, απ’ότι σήμερα. Αυτή η βελτίωση, έγινε μέσω των συνεχών βελτιώσεων επιδόσεων μέσω ενημέρωσης του BIOS, και ακριβώς ο λόγος που ως τεχνικοί, ΠΑΝΤΑ προτείνουμε να αναβαθμίσετε το BIOS της μητρικής σας.

Οι εταιρείες, ονόμασαν την βελτίωση αυτή ως “Improve system stability” ή “CPU AGESA” ή “Improve System Performance”. Κάθε εταιρεία, έχει διαφορετική ονομασία για το ίδιο πράγμα, αλλά όλα οδηγούν στο ίδιο: παραπάνω επιδόσεις με το ίδιο υλικό, απλά μέσω μιας ενημέρωσης. Σας θυμίζει κάτι; Μήπως τις επιδόσεις σε παιχνίδια, όταν πας από Windows 7 σε 8.1 και μετά σε 10;
Gaming_01.png (1299×959)Και αυτό, μας καταλήγει στο εξής: η πρώτη έκδοση του BIOS, πάντα είναι η Beta. Κανένας δεν ξέρει πως θα πάνε, αν θα πάνε καλά, αν θα καλύψουν τα πάντα με ικανοποιητικές επιδόσεις. Γι’αυτό εξάλλου, ενημερώνονται συχνά, για την επίλυση προβλημάτων και την βελτίωση επιδόσεων. Μιας και η κόκκινη εταιρεία, μας έφερε μια παντελώς νέα τεχνολογία με τους AMD Ryzen, είναι ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΟ, να μην είναι οι επιδόσεις στο μέγιστο. Αυτό το έχουν αναφέρει αρκετοί reviewers, καθώς έχουν δει αρκετά “θεματάκια” με τα BIOS, που θα μπορούσαν να βελτιωθούν (και θα το κάνουν).

2) Optimization παιχνιδιών και εφαρμογών

Και εδώ έρχεται το μεγαλύτερο θέμα με τους AMD Ryzen. Η βελτιστοποίηση του κώδικα εφαρμογών και παιχνιδιών, ώστε να εκμεταλλευτούν την ισχύ των επεξεργαστών στους οποίους τρέχουν. Όπως η τεχνολογία “Nvidia Gameworks” τρέχει καλύτερα σε Nvidia GPUs, γιατί τα παιχνίδια έχουν βελτιστοποιηθεί για τις συγκεκριμένες κάρτες γραφικών, καθώς η AMD είναι “αποκλεισμένη” από αυτήν, όπως το Vulkan τρέχει καλύτερα σε AMD GPUs, γιατί έχει σχεδιαστεί γι’αυτές (αλλά δεν είναι αποκλεισμένη η Nvidia), όπως το DX9/10/11/12 τρέχει καλύτερα σε Windows από Linux και MacOS γιατί είναι “ενσωματωμένο” στον κώδικα των Windows, το ίδιο ισχύει και με τους Ryzen.

Ασχέτως αν διαθέτουν και αυτοί το λεγόμενο XFR (αντίστοιχο της τεχνολογίας Turbo Boost), ασχέτως αν διαθέτουν Simultaneous multithreading (αντίστοιχο της τεχνολογίας HyperThreading), aka SMT, τα περισσότερα προγράμματα/παιχνίδια δεν αναγνωρίζουν τις παραπάνω τεχνολογίες όπως αναγνωρίζουν τις υπάρχουσες της Intel. Είναι παντελώς “άγνωστες” γι’αυτά, κάτι που θα παρατηρήσετε αν δείτε χρήση ως ποσοστό των πυρήνων. Οι μισοί, σχεδόν πάντα κάθονται, ενώ το 1/4 είναι κάτω από 20% σχεδόν πάντα!

Φανταστείτε τον εαυτό σας επαγγελματία αθλητή, και να σας βάλουν να τρέχει με αθλητικά παπούτσια, σε δρόμο γεμάτο με λάσπες, πέτρες και ανηφόρες/κατηφόρες. Δεν θα τα καταφέρετε ικανοποιητικά. Αν κάποιος φτιάξει τον δρόμο (πχ οι developers), τότε θα τρέξετε τέλεια!
Καλώς ή κακώς, η Intel τόσα χρόνια συνεργαζόταν στενά με τους προγραμματιστές, ενώ η AMD ήταν πρακτικά ανύπαρκτη στο θέμα συνεργασίας. Κάτι που οδήγησε, στο να γράφονται όλα τα προγράμματα αποκλειστικά για Intel επεξεργαστές, είτε πρόκειται για τους “μικρούς” (Socket 1151,1150,1155), είτε για τους “μεγάλους” (Socket 2011, 2011-3, 1366). Το λεγόμενο compile των εφαρμογών/παιχνιδιών, στα ελληνικά σύνταξη, γινόταν με τα tools της Intel.

Πλέον, η AMD ξεκινάει την συνεργασία με τους προγραμματιστές για τις υπάρχουσες και μελλοντικές εφαρμογές/παιχνίδια, με τις εταιρείες αρκετών από των τελευταίων να έχουν ήδη ανακοινώσει υψηλή διαφορά μετά τις ενημερώσεις των εφαρμογών/παιχνιδιών, και ότι θα είναι σύντομα διαθέσιμα στο ευρύ κοινό τα “patches” για τους AMD Ryzen.

Τελικό συμπέρασμα

Ας μην απογοητευόμαστε λοιπόν. Ναι, ήταν χαζή η απόφαση να βγάλουν τους επεξεργαστές, πριν την όλη βελτιστοποίηση εφαρμογών/παιχνιδιών/BIOS, κάτι που μπορεί να “δικαιολογηθεί” από την πλευρά της εταιρείας, καθώς τα αποθεματικά της “στέρευαν” και χρειαζόταν άμεσα χρήματα για την δημιουργία στοκ των υπόλοιπων Ryzen 3 και Ryzen 5, της ανάπτυξης των Vega 10, Vega 11 και Ryzen+.

Είμαστε σίγουροι όμως, ότι οι επιδόσεις που βλέπουμε σήμερα, δεν θα είναι οι επιδόσεις που θα έχουμε σε 1-2 μήνες. Θα είναι 5-10-15-20% πάνω; Κανείς δεν το ξέρει, αλλά σίγουρα δεν θα έχουμε τις “ασταθείς” επιδόσεις, που δείχνουν τον AMD Ryzen 7 1800X να πατάει κάτω τον Intel Core i7-6900k την μια στιγμή, και την επόμενη να έχει επιδόσεις Ivy Bridge στα περισσότερα παιχνίδια (παρά τις τρομακτικές επιδόσεις στο GTA V).

Μην ξεχνάτε, ότι οι reviewers, ανέφεραν ότι παρά τα λιγότερα fps, οι AMD Ryzen 7 δεν είχαν hi-cups, lags κτλ, και ήταν “butter smooth”, που σημαίνει ότι τα minimum fps ήταν σίγουρα συνέχεια πάνω από 40. Στην τελική, ο ανταγωνισμός βοηθάει μόνο τον καταναλωτή, ασχέτως ποια εταιρεία προτιμάτε!

Share This Post